مهمترین رسالت جشنواره پرواز نشان دادن مشکلات افراد دچار معلولیت به عنوان اقلیت بسیار مهم جامعه است

مهمترین رسالت جشنواره پرواز نشان دادن مشکلات افراد دچار معلولیت به عنوان اقلیت بسیار مهم جامعه است

طیبه فلکیان سینماگر و یکی از اعضای شورای سیاستگذاری پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم پرواز درباره برآیند خود از دوره جدید این فستیوال گفت: همانطور که می‌دانید جشنواره بین‌المللی فیلم پرواز به فیلم‌های با موضوع اشخاص دارای معلولیت اجازه ورود به بخش مسابقه را می‌دهد. این جشنواره از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ چهار دوره را به صورت متوالی برگزار کرد که پس از چند سال وقفه، پنجمین دوره آن در سال جاری برگزار خواهد شد. با توجه به شیوع ویروس کرونا در دو سال اخیر انتظار داریم این اتفاق بر محتوای این جشنواره نیز همچون دیگر فستیوال‌های فیلم تأثیر بگذارد. با توجه به آسیب‌های جدی که این بیماری بر پیکره اجتماع وارد کرده، به عنوان یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره، مناسب است که موضوع توان‌خواهی موقت نیز به عنوان یکی از بخش‌های جشنواره مورد بحث قرار گیرد. به همین خاطر پنجمین دوره این جشنواره به عنوان نقطه عطفی بسیار مهم قلمداد می‌شود که نیاز به بروزرسانی سیاست‌های کلی جشنواره دارد.

وی درباره رسالت مهمی که این جشنواره بر عهده دارد و اقدامات دیگری که به شناساندن افراد دارای معلولیت می‌توان منجر خواهد شد خاطرنشان کرد: مهمترین رسالت این جشنواره نشان دادن مشکلات و معضلات افراد دچار معلولیت به عنوان اقلیت بسیار مهم جامعه است. پس از گذشت چند دوره از جشنواره، دیگر با مشاهده فیلم‌هایی که استعداد‌های افراد دارای معلولیت را معرفی می‌کنند متعجب نمی‌شویم. در گذشته تصور بخش عمده‌ای از مردم بر این بود که افراد دارای معلولیت نیروهای سربار جامعه هستند، اما تأثیر مثبت و سازنده فیلم‌ها و سریال‌هایی که نگاه ژرفی به این موضوع داشته‌اند باعث تغییر نگرش عموم نسبت به توانمندی‌های این قشر شده و دارا بودن استعداد اشخاص دارای معلولیت برایمان بدیهی و مبرهن است. همین مسئله در صورت فراهم نمودن زمینه لازم باعث خواهد شد که توان مولد بسیار بیشتری از آنچه در جامعه بر عهده دارند را در حیطه کار و اشتغال جامعه از خود نشان دهند. طبیعتا رسانه مهمترین نقش را در این خصوص دارد، اما همچنان در بسیاری موارد شاهد معضلات بسیار ابتدایی و اولیه در مقابل اشخاص دارای معلولیت وجود دارد که متأسفانه باعث می‌شود این قشر در انجام امور روزمره خود دچار مشکل شده و فرصت و انرژی لازم جهت توجه و شکوفایی استعدادها وجود نداشته باشد.

فلکیان با اشاره به نقش مهم مدیران در سرمایه‌گذاری مناسب برای رسیدگی به مشکلات افراد دارای معلولیت گفت: بایستی مدیران و مسئولان کشور به این باور برسند که سرمایه‌گذاری کلان برای رفع مشکلات روزمره اشخاص دارای معلولیت در بلند مدت باعث رونق هر چه بیشتر اقتصاد کشور و اعتلای فرهنگی جامعه خواهد شد. همانطور که می‌دانید بزرگ‌ترین اقلیت جامعه را اشخاص دارای معلولیت تشکیل می‌دهند. بگذارید یک نمونه را برایتان ذکر کنم؛ یک هنرمند نقاش که دارای رتبه کیفی در سطح بین‌المللی است به علت معلولیت حرکتی چقدر از زمان و انرژی‌اش را در طول روز از دست می‌هد تا از معابر غیر استاندارد عبور کند و یا نتواند به درستی از وسایل نقلیه عمومی استفاده کند؟ این فقط یک نمونه از هزاران مصائب این گروه بسیار مهم جامعه است. به هر جهت این جشنواره با امید به رفع مشکلات اولیه و رسیدن به نقطه مطلوب به راه پر خطیر خود ادامه خواهد داد و به یاری خداوند متعال تلاش خواهیم کرد که گامی هر چند کوچک اما مهم در بهبود شرایط زندگی جامعه کم‌توان این سرزمین برداریم.
این سینماگر در پایان درباره نقش مهم شورای سیاستگذاری در برگزاری هر چه بهتر جشنواره‌ها گفت: نگاه فرامنطقه‌ای و ورای مرز و بوم با مراجعه به ارزش‌های فرهنگی ایران اسلامی باعث خواهد شد که علاوه بر ایفای نقش فرهنگی به مشکلات قشر توان‌خواه در مقیاس جهانی توجه کرد. البته یکی از اهداف ما نشان دادن تفاوت استانداردهای کشورهای توسعه یافته در بخش خدمات عمومی و تخصصی به این قشر است که در آینده باعث انتقال تجربیات ارزشمند جوامع موفق در این خصوص به دیگر کشورها خواهد شد. سیاست ما نیز علاوه بر حفظ استاندارد کیفی درخور و شأن یک فستیوال بین‌المللی، معرفی قابلیت‌های این قشر محترم و آسیب‌دیده می‌باشد.​

نظر بدهيد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *