مرجان اشرفی‌زاده: جامعه ما با سطح ایده‌ال خدمات‌دهی به توان‌یابان فاصله بسیاری دارد

مرجان اشرفی‌زاده: جامعه ما با سطح ایده‌ال خدمات‌دهی به توان‌یابان فاصله بسیاری دارد

کارگردان فیلم سینمایی «آبجی» وجود جشنواره‌ای مختص افراد دارای معلولیت را اتفاقی مثبت می‌داند و ابراز امیدواری کرد که در سال‌های آینده نیز روند برگزاری آن ادامه‌دار باشد.
مرجان اشرفی‌زاده نویسنده و کارگردان سینما درباره مسوولیت‌ها و خدماتی که می‌توان در قبال افراد دارای معلولیت انجام داد به ستاد خبری پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم پرواز گفت: در ابتدا باید بگویم اطلاق واژه معلول به این افراد به هیچ وجه دیگر مرسوم نیست و در تمام دنیا به این افراد توان‌یاب گفته می‌شود. با این عبارت زمانی که مقدمات ساخت فیلم سینمایی «آبجی» را فراهم می‌کردم آشنا شدم. افرادی با توانایی‌هایی از نوع دیگر، و… . در تمام دنیا در خطاب قرار دادن این عزیزان نیز از چنین عباراتی استفاده می‌شود، مسائلی که شاید برای خیلی از ما پیش پا افتاده باشد ولی در در کشورهای دیگر درباره آن فکر شده است. با رعایت همین موارد جزء است که فرهنگ‌سازی صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره‌ای با محوریت توان‌یابان و نمایش استعدادهای آنان خاطرنشان کرد: اطلاعات چندانی از جشنواره پرواز ندارم، اما مطمئن هستم که برگزاری آن قطعا مفید خواهد بود و از دل آن نیز استعدادهای درخشانی بیرون می‌آید. این جشنواره همین که در اندازه‌های خودش نشان بدهد این افراد با چه مشکلاتی مواجه هستند به عقیده من بسیار موثر است به شرطی که برگزاری آن با تداوم همراه باشد.
کارگردان سریال‌های «می جان» و «دیگری» در ادامه افزود: استفاده از قابلیت‌های موجود در ادبیات، سینما و آثار بصری در دیده شدن هر چه بهتر تواناهایی توان‌یابان کمک شایانی می‌کند. مشکل اصلی این افراد کمتر دیده شدن یا نادیده گرفته شدن است. رفتارهای غلط و حتی دلسوزی و سخت‌گیری بیش از حد نیز جزو موارد اشتباه دیگری است که باید آن را بسیار جدی گرفت. ضمن اینکه جدا از بحث رفتاری باید در فضای شهری نیز توجه ویژه‌‌ای به تسهیل زندگی توان‌یابان داشت، در تمام نهادها که امکان کوچکترین همیاری به این افراد وجود دارد نباید دریغ شود و همه باید در این مسئله سهیم باشند.
این نویسنده و کارگردان در ادامه درباره موسسه سوینا و اقدامات ارزشمندی که طی چند ماه گذشته در زمینه دوبله فیلم‌های سینمایی برای نابینایان انجام داده است بیان کرد: موسسه سوینا قدم در مسیری گذاشت که مدت‌ها پیش باید انجام می‌شد، اما همین اقدام نیز در نوع خود جای تحسین بسیار دارد و ارزشمند است. این اقدامات نشان می‌دهد که جامعه ما به سمت مترقی شدن پیش می‌رود و دولت و مردم به همه اقشار احترام می‌گذارد و به یک اندازه احترام قائل است. اگر چه رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله بسیار است و در حال حاضر ما در خدمت‌رسانی به بسیاری از افراد معمول جامعه دچار نواقص هستیم چه برسد به توان‌یابان.
اشرفی‌زاده در پایان گفت: زمانی که تصمیم به ساخت فیلم سینمایی «آبجی» گرفتم قصد داشتم یکی از دغدغه‌های معلولان ذهنی و مشکلات روزمره‌ای که خانواده‌های این افراد با آن دست به گریبان هستند را برای مخاطب به تصویر بکشم. متأسفانه شیوع کرونا و محدودیت‌های آن در زمان اکران تمام امیدهایمان را نقش بر آب کرد و مانع از برگزاری هر گونه جلسه پرسش و پاسخ و نمایش مردمی شد. با این حال خوشحالم که توانستم با ساخت این فیلم تا حدودی دین خود را در قبال توان‌یابان ادا کنم. امیدوارم در آینده نیز با ساخت چنین آثاری پیشنهادها و راهکارهای موثری در شیوه رفتار درست با افراد دارای معلولیت به مخاطب ارائه شود.

نظر بدهيد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *