پوران درخشنده: ادامه روند برگزاری جشنواره پرواز کمک شایانی به بیان مشکلات معلولان خواهد کرد

پوران درخشنده: ادامه روند برگزاری جشنواره پرواز کمک شایانی به بیان مشکلات معلولان خواهد کرد

پوران درخشنده کارگردان شناخته شده سینما و خالق آثار مطرحی چون «بچه‌های ابدی»، «پرنده کوچک خوشبختی» و… در گفت و گو با ستاد خبری جشنواره بین‌المللی فیلم پرواز درباره برگزاری پنجمین دوره این فستیوال اظهار داشت: متأسفانه وضعیت حال حاضر جامعه ما به گونه‌ای پیش رفته که افرادی که دچار معلولیت هم نیستند معیشت سختی دارند، حال تصور کنید در چنین جامعه‌ای افرادی که دارای معلولیت هستند با چه مشکلات و دغدغه‌هایی مواجه‌اند. در چنین شرایطی دولت و دولتمردان باید توجه ویژه‌تری به این قشر داشته باشند و نباید در کوران مشکلات متعدد اقتصادی و… این افراد نادیده گرفته شوند. انسان‌هایی که متأسفانه فاقد برخی توانمندی‌ها هستند و باید به آنان کمک‌رسانی لازم انجام شود. از برگزاری دوره پنجم جشنواره پرواز بسیار خوشحالم زیرا معتقدم این فستیوال تا حد زیادی می‌تواند استعدادهای ناب معلولان را به همه معرفی کند و در شکوفا شدن این استعدادها نقش بسزایی داشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به مسئله کمبود دارو که یکی از مشکلات اصلی افراد دارای معلولیت محسوب می‌شود گفت: علاوه بر مشکلات معیشتی معمول از جمله تهیه مسکن، اشتغال و…، یکی از دغدغه‌های اصلی معلولان و خانواده‌هایشان بحث تهیه داروهای خاص و تأمین هزینه‌های بالای آن است. دارو و درمان معلولان با توجه به تحریم‌های موجود و قیمت بالای آن بسیار مبحث مهمی محسوب می‌شود زیرا مصرف همین داروها است که زندگی را تا حدودی برای این عزیزان آسان‌تر می‌کند. بحث عوارض معمول دارو و مضراتی که می‌تواند در پی داشته باشد نیز دغدغه دیگر معلولان است که دولت باید در این زمینه خیلی زود ورود کند و اوضاع را مقداری سر و سامان دهد.
کارگردان «شمعی در باد» درباره لزوم پرداختن به مشکلات معلولان در آثار نمایشی خاطرنشان کرد: در سینما اولین کارگردانی بودم که با ساخت فیلم سینمایی «رابطه» با محوریت معلولان به خصوص در زمینه ناشنوایان به مشکلات آنان پرداختم. این فیلم با بازی هنرمندان مطرحی چون پرویز پورحسینی، خسرو شکیبایی مشکلات زندگی نوجوانی ناشنوا و لال را روایت می‌کرد که در ایجاد رابطه با اطرافیان خود نیز دچار مشکل بود. این فیلم در زمان نمایش با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و در سال‌های بعد زمینه ساخت آثاری با محوریت معلول و معلولیت را در سینمای ایران فراهم کرد. سعی کردم در آثارم از بازیگرانی استفاده کنم که دچار معلولیت هستند تا هم قصه برای مخاطب باورپذیرتر باشد و هم فرصتی ایجاد شود برای نمایش استعدادهای درخشان افراد دارای معلولیت. اتفاقی که باید در تولیدات سینمایی و تلویزیونی ادامه‌دار باشد و این صنعت می‌تواند در رساندن صدای معلولان به گوش همه نقش مهم و ویژه‌ای را ایفا کند.
درخشنده در پایان گفت: از اینکه طی دو سال اخیر جشنواره فیلم پرواز به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد بسیار متأسف هستم و برگزاری دوره پنجم آن را به فال نیک می‌گیرم. امیدوارم مسوولان و نهادهای مرتبط با حمایت از این فستیوال بین‌المللی نقش و مسوولیت اجتماعی خود را در معرفی معلولان هنرمند جامعه به بهترین شکل ممکن ایفا کنند.

نظر بدهيد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *