ابوالفضل جلیلی: برای رسیدگی به مشکلات توان‌یابان در ابتدا باید مسوول دلسوز داشت

ابوالفضل جلیلی: برای رسیدگی به مشکلات توان‌یابان در ابتدا باید مسوول دلسوز داشت

کارگردان فیلم‌های «گال» و «رقص خاک» معتقد است برای بهبود حال افراد دارای معلولیت باید در ابتدا مسوول دلسوز انتخاب کرد.
ابوالفضل جلیلی کارگردان شناخته شده سینما با اشاره به ابتدایی‌ترین مسئله ساماندهی افراد دارای معلولیت به ستاد خبری پنجمین دوره جشنواره فیلم پرواز گفت: ما در مقوله توان‌یابان باید در ابتدا مسوول دلسوز انتخاب کنیم، مسوول دلسوز چه کسی است؟! فردی که خود دغدغه رسیدگی به مشکلات افراد دارای معلولیت را داشته باشد و حتی می‌تواند از جنس آنان یا نماینده‌ای انتخاب شده توسط خود توان‌یابان باشد. در این حالت می‌توان از این فرد انتظار داشت که در منصب خود تصمیم‌های مهم و کاربردی بگیرد.
وی افزود: سال‌ها پیش وقتی به یکی از مراکز نگهداری توان‌یابان مراجعه کردم از دشواری‌های نگهداری این افراد بسیار متأثر شدم. حتی توصیف فضای آنجا بعد از گذشت این همه سال برایم دردآور است. پرستارانی که در این مراکز حضور داشتند با صبری مثال زدنی و مانند یک مادر دلسوز به رسیدگی افراد معلول می‌پرداختند. مطمئن باشید اگر روزی در این کشور به عنوانی منصوب شوم بیشترین امکانات را در اختیار پرستاران بچه‌های توان‌یاب قرار می‌دادم زیرا به نظرم زحمات این افراد به هیچ وجه ممکن قابل جبران نیست.
این نویسنده و کارگردان با ذکر خاطره‌ای از بازدید یکی از مقامات کشوری از محل نگهداری افراد دارای معلولیت گفت: خاطرم هست بعد از بازدید یکی از مقامات بلندپایه کشور از محل نگهداری افراد توان‌یاب، محافظان و همراهان وی به مسوولان این مرکز ابراز گله می‌کردند که چرا با وجود اعلام قبلی، مرکز برای این بازدید به طور کامل آماده نشده و از همه‌جا بوی ناخوشایند می‌آید، پرستاران و خدمه نیز در پاسخ به آنان اعلام کردند که مرکز قبل از این بازدید تا آنجا که امکان داشته با زدن عطر و ادکلن خوش‌بو شده است! در واقع همراهان این مقام بلندپایه در این حضور یک ساعته نیز نتوانسته بودند فضایی که پرستاران مرکز سال‌ها در آن مشغول خدمت‌رسانی به توان‌یابان هستند را تحمل کنند.
جلیلی با اشاره به امکانات ضعیف کشور برای رسیدگی به وضعیت افراد توان‌یاب بیان کرد: مهم‌ترین دلیل این اتفاق به نداشتن مسوول دلسوز برمی‌گردد. در اکثر وزارتخانه‌ها یک نفر را گذاشته‌اند که تنها برای تصویب قانون برگه امضاء کند و کار چندان دشواری هم نیست. حال اگر آن مسوول به معنای واقعی مسوول و دارای وجدان کافی باشد قطعاً تا آن‌جا که امکان دارد قوانینی را وضع می‌کند که شرایط زندگی در سطح شهر برای این عزیزان آسان باشد.
کارگردان فیلم سینمایی «حافظ» در ادامه ضمن با یادآوری از دعوت یکی از مسوولین سابق کشور برای ساخت آثاری با محوریت افراد دارای معلولیت گفت: در مقطعی یکی از مسوولین با دعوت از چندین کارگردان گفتند که قرار است بودجه‌ای برای ساخت آثاری با محوریت افراد دچار معلولیت اختصاص داده شود. کارگردانان حاضر در مراسم هم اعلام کردند که باید در تولیدات از این افراد یک قهرمان ساخت تا ارج و قرب آنان حفظ شود. وقتی در جلسه نظر من را جویا شدند اعلام کردم این روش به هیچ وجه درست نیست و باید ببینیم این افراد خودشان چه خواسته‌ای دارند. صحبت من شاید چندان به مذاق کارگردانان دیگر خوش نیامد که چرا نان‌مان را آجر کردی، اما صحت همین حرف بعدها با دعوت از چند نابینا به همه ثابت شد. یادم می‌آید وقتی از این افراد دعوت به عمل آمد همگی متفق‌القول خواسته‌ای را مطرح کردند که برای همه جای تعجب داشت. قطعاً برای شما و هر کسی که این گفت‌وگو را می‌خواند نیز شاید حیرت‌انگیز باشد ولی خواسته نابینایان دعوت شده تنها گرفتن یک عکس رنگی دسته‌جمعی از اتحادشان بود! با شنیدن این خواسته تازه به این نتیجه رسیدیم که ما کجا سیر می‌کنیم و آنان کجا؟!
وی در ادامه افزود: صحبت و نظر صادقانه من در این جلسه باعث شد تا در همان زمان طی حکمی به عنوان مدیر کل امور سینمایی بنیاد مستضعفان و جانبازان منصوب شوم. جالب اینکه با این انتصاب نه تنها خوشحال نشدم بلکه چهار ستون بدنم لرزید. همان لحظه اعلام کردم که من در خودم لیاقت و صلاحیت این عنوان را نمی‌بینم و بلافاصله استعفایم را نوشتم. من معتقد بودم این عنوان مسوولیت بسیار سنگینی است و کسی که هم‌درد جانبازان و افراد توان‌یابان نباشد قطعاً نمی‌تواند برای این قشر در آینده تصمیم‌های اصولی و درست بگیرد.
جلیلی گفت: برای داشتن جامعه‌ای پویا و دلسوز در ابتدا باید مسوولان را تربیت کنیم، پس از آن نوبت به تربیت جامعه می‌رسد. اگر قرار است ما نیز به مانند تمام دنیا شرایط زندگی را برای توان‌یابان به بهترین شکل ممکن فراهم کنیم باید وزارت بهداشتی داشته باشیم که خود برای رسیدگی به مشکلات این عزیزان مصر و مشتاق باشد. اصلاً چه ایرادی دارد که ما در مناصب مهم دولتی و چه در مجلس شورای اسلامی نماینده‌ای از جانبازان و افراد دارای معلولیت داشته باشیم.
این کارگردان در پایان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مسوولیت‌های مهم وزارت بهداشت این است که با رسیدگی به مسائل ژنتیکی و آموزش درست آن به مردم از به دنیا آمدن فرزند دارای معلولیت جلوگیری کند. فرهنگ‌سازی همین امر به خانواده‌ها کمک بسیاری می‌کند زیرا در بسیاری از موارد به دنیا آمدن فرزند معلول به دلیل ناآگاهی خانواده‌ها صورت می‌گیرد.

نظر بدهيد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *